סודות העיצוב

סודות העיצוב
מאת יעל גביש

מה היא יצירתיות? מהיכן מקבלים השראה? ומהו עיצוב טוב שעושה את העבודה?

אתם יושבים מול המסך כבר כמה שעות והוא לא השתנה הרבה... מוכר לכם? לכולנו זה קרה. סינדרום הדף הלבן יכול לשתק כל מעצב. אך בכל זאת, ישנם דרכים אשר יעזרו לנו לעורר את "הצד הימני" של המוח.

הבעיה עם מחסום יצירתי, היא הדרך שבה אנו רואים את התהליך היצירתי. מקובל לחשוב שיצירתיות דומה לאלכימיה, שהיא קשורה לאיזו שהיא נוסחה מאגית אשר ידועה רק לכמה נבחרים ויחידי סגולה. הם מסתובבים להם בסטודיו שלהם, שותים כוס קפה ולפתע "אהה!" מכה אותם ברק של גאונות. מיותר לציין שהמציאות רחוקה מכך. רעיונות טובים הם תוצאה של תרגול, עבודה קשה ומקורות השראה טובים.

מקצוע של פתרון בעיות
מעצבים רבים מתחילים את העבודה בנסיון לעצב את האתר הייחודי ביותר. הם מרכזים את האנרגיות שלהם במאמץ ליצור משהו שונה. בשלב הזה חשוב יותר ונכון יותר יהיה להבין את מטרות הפרוייקט. לפעמים על מנת למצוא פתרונות צריך למצוא את הבעיות. חשוב בשלב הראשון להבין את הלקוח ואת הציפיות שלו. מה הן המגבלות של הפרוייקט, ומה קורה בשוק המתחרים. כל זה לפני שמחפשים את הפתרון היצירתי. הבנה טובה מובילה לרעיונות טובים.
"צריך ללמוד את הבעיה. במשך הזמן הפתרון יתגלה"....אלברט אינשטיין

אינקובטור של רעיונות
ברגע שיש כיוון לאן צריך להגיע, המשימה כבר מתחילה להיות מעשית יותר. עוד לפני שפותחים את תוכנת המחשב, כדאי לקחת נייר ופשוט להתחיל לרשום כל רעיון שעולה לנו לראש. גם אם עולים דברים בנאלים רצוי לרשום אותם. ארט דירקטור מוכשר אמר לי פעם שבשביל להגיע לרעיונות טובים חייבים "להיפטר" קודם מהבנאלים, צריך להוציא אותם מהמערכת שלנו. הפעילות הזו יוצרת כיוונים חדשים. תרשו לעצמכם גם ללכת בכיוונים שונים וחסרי טעם לכאורה, כי לפעמים בדרך אפשר להיתקל באותו "רעיון גדול" שקיוויתם לו. אם זה אפשרי אז זה הזמן לעשות סיעור-מוחות עם קולגות או חברים, כך מקבלים פרספקטיבות נוספות. רושמים על נייר כל רעיון שעולה מבלי לערוך, את העריכה עושים אחר כך. מה שחשוב הוא שאתם בדרך להצלחה, כי בזמן שהמוח חושב בצורה אקטיבית, תת המודע עובד בו זמנית על אותה בעיה.

התמונה הגדולה
אחד המכשולים בתהליך העיצוב הוא שמתרכזים בפרטים הקטנים מוקדם מדי. בקלות אפשר לבלות את כל אחה"צ בנסיונות עם פונטים שונים בעוד שהרעיון הכללי עוד לא נוצר, ולבסוף כל משחקי הפונטים אינם רלוונטים. התהליך צריך להיות מהגדול לקטן. כפי שצייר משתמש קודם כל עם המכחולים העבים ורק בסוף עם המכחולים הדקים, כך גם בתהליך העיצוב.  תחילה צריך להתרכז בתמונה הגדולה ולהשאיר את הפרטים הקטנים לאחר כך. השיטה הזו עוזרת לארגן ולהפחית את כמות הבחירות שיש לעשות, הן באופן מיידי והן בהמשך.

להפסיק לחשוב
הכוונה היא לקחת "אתנחתא יצירתית", כלומר הפסקה מכוונת מהחשיבה על הפרוייקט. כשאנחנו תקועים בתהליך היצירתי, וגם כשהכל מסתדר טוב, חשוב לעשות הפסקה. לקחת צעד אחד הצידה, לעשות משהו שונה לחלוטין. אם קשה להתנתק מהפרוייקט אז לכבות את המחשב. דווקא בזמן שאנחנו לא חושבים על הפרוייקט הפתרונות יכולים להופיע (זוכרים את התת מודע אשר משתתף בתהליך?). לא קרה לכם שבזמן נהיגה פתאום מסתדרים לכם בראש כל מיני דברים שעד כה לא היו פתורים? ה"אתנחתא היצירתית" הזו עוזרת לפתרונות האלה לצוף למעלה.

מקור ההשראה האולטימטיבי
טבע של יצירתיות
הטבע הוא ללא ספק המקור הטוב ביותר ליצירתיות גאונית. לטבע יש מעיין אינסופי של יצירתיות אשר מהווה מקור השראה למוחות הגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית. תמיד אפשר לשוב ולשאוב ממנו יצירתיות.
הטבע הוא הארט דירקטור העילוי והמהנדס הגאון. הוא מחזיק ב"קורות-חיים" מפוארים עם נסיון עשיר של ביליוני שנות עבודה, בהם הוא הצליח ללטש ולרטש את המקצועיות שלו. קשה להתווכח עם חוש הקומפוזיציה שלו, עם השימוש שלו בצבע ועם החוכמה שבעיצוביו.
אז למה לא להיעזר בו בעבודות העיצוב שלנו?
"העומק שאני משיג ביצירותיי מגיע מהטבע, מקור ההשראה שלי"... קלאוד מונה
בטבע יש גם אומנות וגם השראה. הטבע נותן לנו מיליוני רעיונות אשר אפשר ליישם אותם בביליוני צורות. כל מה שצריך זה לשמור על ראש פתוח לאינספור האפשרויות שהוא מציע. נשמות יצירתיות במשך ההיסטוריה פנו אל הטבע כמקור ההשראה שלהם יותר מכל מקור אחר. גאונים כגון דה וינצ'י, מונה, ואן גוך, קלימט ועוד הצביעו על הטבע כמקור היצירתיות שלהם. לטבע אין מחסור ביצירתיות. הטבע מראה לנו אינספור אפשרויות של יצירתיות לאותו הנושא. אפילו בדבר פשוט כמו עלה, הוא מראה לנו איך אפשר לקחת את אותו המבנה וליצור לו אלפי פרשנויות מקוריות.
הכלים שלנו שונים - אנחנו משתמשים בפוטושופ, הטבע משתמש בפוטוסינתזה - אבל הרעיון זהה. והצבעים... הטבע כבר הכין בשבילנו מיליוני סקאלות של צבעים ורשתות. מקורם של מושגי היסוד של צבעים וגלגל הצבעים  הוא הטבע. אז אם אתם צריכים שילוב טוב של צבעים בפרוייקט שלכם, למה לא לפנות אל האבא של המעצבים? אפשר לעצב את הלוגו הבא עם הצבעים המדהימים של עוף הטוקן, או לעצב פוסטר עם הגוונים של הגרנד קניון בזריחה, ועוד...לטבע יש תפקיד משמעותי מאוד במיתוג חברות. הטבע תמיד עזר למכור כל דבר, החל משוקולד ועד למכוניות ומחשבים. 

מקורם של הלוגויים הידועים ביותר בעולם הוא הטבע. הטווס של NBC, הפרפר של MSN, התפוח של אפל, האריה של MGM, פומה ועוד. המייסד של אתר "אמזון" רצה שהשם של החברה יסמל משהו שופע ועם נפח גדול, לכן הוא בחר בשמו של הנהר הפורה ביותר בעולם- האמזונס. השם של חברת פוג'י ניתן לה על שמו של ההר הגבוה ביותר ביפן, השם "ריבוק" הוא וריאציה של שמה של האנטילופה "רהבוק". התרגום של דייהו הוא " יקום נפלא",  מקור שמה של תוכנת "קווארק" בא משמם של החלקיקים קטנים אשר מרכיבים את החומר. יש עוד מאות דוגמאות. לטבע יש אפקט חזק מאוד במיתוג חברות. הטבע הוא המכנה המשותף החזק ביותר של בני האדם, לכן כשמשתמשים בדימויים מן הטבע זה נותן תחושה של הבנה והזדהות. אין הצדקה יצירתית גדולה יותר מאשר הקשר לטבע.



"בחנו את הטבע, היו קרובים לטבע, אהבו את הטבע. הוא לעולם לא יאכזב אתכם". פרנק לויד רייט.
בשנים האחרונות ישנו גל יוצא דופן של המצאות ופריצות דרך אשר מקורם בטבע. רבים  מהמדענים, המהנדסים והממציאים המובילים בעולם נעזרים בעקרונות של הטבע כדי לפתור בעיות ולהעשיר את מוצריהם. חברת נייק עשתה צעדים גדולים בהנדסת הקו של נעלי הריצה שלה "נייק פרי". החברה לא מסתירה את העובדה שהיא משתמשת בטבע כקו מנחה בקמפיין שלה. הרעיון מאחורי הקו של נעלי הריצה הוא שהדרך היחידה לשפר 30 מיליון שנות אבולוציה היא פשוט ע"י שחרורם לחופשי... 
בתמונה- הקמפיין של "נייק פרי"
                                                             
  באתר שלהם ניתן למצוא מחלקה שלמה המוקדשת לנושא "עיצוב לפי הטבע", שם ניתן לראות איך הם יישמו את חוכמת הטבע במראה ובביצוע של מוצריהם


 לעבודה - עקרונות העיצוב

מה גורם לנו לתחושה שמודעה, אתר או לוגו מעוצבים טוב? מה גורם לעיצובים מסוימים להיות מוצלחים יותר מאחרים?

לאחר שכבר הגדרנו את הקונספט, קיבלנו השראה, ויש לנו מושג לגבי הצבעים, עלינו לגשת לעבודת העיצוב. עקרונות העיצוב הם אמיתות המקצוע. הם מייצגים את ההנחות הבסיסיות של היקום אשר מנחים את מקצוע העיצוב ומשפיעים על אירגונם של האלמנטים שאנו מעצבים. מושגי עיצוב כגון שיווי משקל, קצב, תנועה, פרופורציות, דומיננטיות ואחידות הם אלה שמנחים אותנו בתהליך העיצובי. המטרה שלנו כשאנו מעצבים היא להוביל את העין של הצופה אל האלמנטים שאנו רוצים. להלן אחת מהשיטות:

הזמנה להיות מעורב
ישנם עיצובים אשר למרות שהם מאוד מאוזנים הם משעממים. עיצוב "סגור" הוא כשהצורה מוגדרת במלואה בגבולות הדף. עיצוב כזה יכול להיות שלם, יציב ומאוזן אבל משעמם ופאסיבי. לעומת זאת עיצוב "פתוח" - כשהצורה מגיעה עד לגבולות הדף ונחתכת בגבולות הדף, מזמין את הצופה פנימה וגורם לו להיות מעורב. אפקט זה נוצר בגלל שהצורה חתוכה ולא שלמה, לכן המוח צריך להשלים את הצורה בעצמו. מצב זה גורם לצופה להיות מעורב מבלי שהוא מודע לכך. בנוסף, בגלל שהצורה נחתכת ע"י המסגרת היא יוצרת מעברים החוצה ופנימה מהדמות וזה מעודד את העין של הצופה לנוע בתוך התמונה. כך אפשר לכוון את התנועה של העין בדרכים רצויות וצפויות. עיצובים אשר מערבים בצורה אקטיבית את הצופה תמיד מצליחים יותר מאשר אלה שלא


תמונה א: העיצוב מאוזן אבל חסר בו משהו, הוא סטאטי.
תמונה ב: ע"י חיתוך התמונה והבאת הגבולות לתוך הדמות, נוצרת קומפוזיציה "פתוחה"  ודינאמית , היא גורמת לצופה להיות מעורב. וגם הרבה יותר מענינת.


מהו עיצוב טוב?
רובנו יכולים להבחין בפרסומת גרועה כשאנחנו נתקלים בה. אך מה הם הדברים אשר גורמים לפרסומות המוצלחות להיות כל כך ייחודיות? הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון אם רוצים ליצור את הדבר הגדול הבא:
כוח עוצר: עיצוב טוב גורם לנו לעצור לרגע. כוחו של הרושם המיידי הוא היכולת להעביר את הרעיון כך שהצופה יבין אותו במהירות.
פחות זה יותר: עיצוב טוב הוא פשוט, רענן ולא עמוס. חשוב לתת מענה לדרישות הלקוח מבלי לדחוס אינפורמציה מיותרת. פשרות עיצוביות מורגשות בתוצאה.
הומור: חוכמה והומור הולכים ביחד. להומור יש את הכוח לחדור וליצור את האפקט הרגשי. ההומור מסקרן אותנו ומשאיר בנו רושם לאורך זמן.
פידבק: חשוב להיות פתוחים לפידבק ולביקורת. לפעמים דעות יכולות להיות אכזריות, אבל התוצאה הסופית תהיה הרבה יותר טובה אם מקבלים פידבק לפני שמפרסמים את המודעה